FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/01/2022

Får arbetsgivaren ändra arbetstiderna på arbetsplatsen?

Hej,

Företaget som jag jobbar på har blivit uppköpt av en kedja.

Tidigare har vi haft öppet vardagar 7-18 och lördagar 9-13, de nya ägarna vill ha öppet längre på lördagar och även på söndagar. Har de rätt att ändra arbetstiden? Vi har inget kollektivavtal på företaget.

Vore tacksam om ni kunde svara så snart som möjligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En arbetsgivare har som huvudregel rätt att fritt fördela och leda arbetet på arbetsplatsen. Att göra ändringar i arbetstiden är en del av denna rätt, men självklart måste de nya arbetstiderna och schemat följa de lagar som finns (vilket inte verkar vara något problem i ditt fall utifrån det du har angett). Det finns dock begränsningar i arbetsgivarens rätt att fritt fördela och leda arbetet i arbetstidslagen och lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL).

En begränsning som finns är arbetsgivarens förhandlingsskyldighet i fråga om viktigare förändringar i verksamheten, där ändringar i arbetstiden skulle kunna falla in (11 § MBL). Denna förhandlingsskyldighet föreligger dock endast gentemot fackliga organisationer om kollektivavtal föreligger mellan parterna (11 § MBL). En annan begränsning som finns är arbetsgivarens skyldighet att meddela arbetstagaren om ändringar i den ordinarie arbetstidens förläggning med minst två veckor i förväg (12 § arbetstidslagen). Det finns undantag där ett sådant besked kan lämnas närmare om det exempelvis uppstår situationer som inte har kunnat förutses (12 § arbetstidslagen).

Sammanfattningsvis får arbetsgivaren ändra arbetstiden eftersom det är en del av arbetsgivarens arbetsledningsrätt men begränsningar finns. I detta fall har arbetsgivaren inte någon förhandlingsskyldighet i frågan men detta ska ha meddelats till er arbetstagare med minst två veckor i förväg (om inte undantag föreligger).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Felicia SandvikRådgivare