Får arbetsgivaren välja att inte förnya min anställning?

Jag har haft en provanställning på 6 månader. När provanställningen löpte ut var jag och arbetsgivaren överens om att göra en visstidsanställning på 6 månader istället för att låta det löpa vidare till en tillsvidareanställning. Nu vill arbetsgivaren inte förlänga visstidsanställningen. Är detta tillåtet? Får de lov att anställa någon annan istället för mig när min visstidsanställning löpt ut eller har jag "förtur" på något sätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i lag om anställningsskydd (LAS). När det kommer till en visstidsanställning (5 § p. 1 LAS) så finns det ingen skyldighet för arbetsgivaren att förlänga anställningen genom att skriva en ny visstidsanställning. Det betyder att arbetsgivaren får neka att förnya din anställning. Sedan kommer det tyvärr inte ses som en uppsägning då arbetsgivaren inte aktivt säger upp dig utan väljer inte förnya avtalet bara. Det betyder att förtursreglerna som du syftar på vid återanställning tyvärr inte innefattar dig. Dock kan det omfatta dig om arbetsgivaren har sagt det till dig när arbetsgivaren informerade dig att anställningen inte ska fortsätta. Den enda skyldigheten arbetsgivaren har mot dig är att informera dig senast en månad innan din anställning slutar (då om du har varit anställd mer än 12 månaders tid under en tre års period), att informera dig att anställningen inte kommer förnyas (15 § LAS). Om arbetsgivaren inte har gjort det skulle du kunna yrka om ett eventuellt skadestånd (16 § 1 st LAS).

Så det betyder att arbetsgivaren tyvärr får göra så här och gör inget olagligt enligt LAS.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare