Får bostadsrättsföreningen förbjuda rökning på balkongen?

Har precis flyttat in i en bostadsrätt och enligt ordningsregler som delats ut får man inte röka på sin balkong. Är det ens lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Eftersom jag tolkar det som att du är bostadsrättshavaren så är reglerna i bostadsrättslagen tillämpliga. Du som bostadsrättshavare är när du använder din lägenhet skyldig att se till att dina grannar inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (7 kap. 9 § BrL). Det har dock fastslagits i praxis att rökning är en sådan störning som skäligen bör tålas. Bostadsrättsföreningen kan därför inte förbjuda rökning på balkongen.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare