Får BrF-styrelse kräva sjukintyg vid andrahandsuthyrning?

Hej har en bostadsrätt som vi skall hyra ut. Styret måste godkänna vår hyresgäst men är osäker om godkännande då personen haft polis o ambulans hos sig då han bott i vår lgh pga sjukdom. Nu kräver styret intyg (att han verkligen är sjuk o tvingats till vård) för att kunna besluta om vi kan hyra ut lgh till honom eller ej

Frågan är: har styret o Brf rätt att be om sån personlig information? Skall dem inte besluta om detta på andra grunder. Vi hyr ut bostaden då vi bor i utlandet för tillfället så det är vår huvud grund till att hyra ut.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Inledningsvis vill jag säga att jag tolkar frågan som att bostadsrättshavaren vill hyra ut lägenheten i sin helhet, det som i bostadsrättslagen kallas "självständigt brukande. Om det däremot rör sig om en inneboende hos bostadsrättshavaren är det en annan situation (då krävs ej samtycke/tillstånd)

Bostadsrättshavaren kan få hyra ut sin lägenhet i sin helhet om denne:

1) får styrelsens samtycke eller

2) får hyresnämndens tillstånd.

Styrelsens samtycke

1) I 7 kap. 10 § bostadsrättslagen står det att andrahandsuthyrning kräver styrelsens samtycke. I denna del av lagen står det inte när styrelsen kan neka uthyrning eller inte neka uthyrning. Styrelsen sätter upp sin egen policy kring när/hur andrahandsuthyrning får ske.

Det här betyder att ni självklart inte måste dela ut sådan personlig information, men styrelsen kan som sagt sätta upp egna kriterier för andrahandsuthyrning. Detta är alltså inte reglerat i lag. Om sjukdom/vård av sjukdom är ett sådant kriterium så har styrelsen rätt att efterfråga ett intyg (alltså ett bevis) för att kunna säkerställa att kriteriet uppnåtts. Ni underlåta i att dela ut den här personliga informationen, men får då kanske leva med att styrelsen inte ger sitt samtycke.

Hyresnämndens tillstånd

2) Det ni då istället kan göra är att ansöka om tillstånd hos hyresnämnden. I 7 kap. 11 § bostadsrättslagen står det nämligen att bostadsrättshavaren kan vända sig till hyresnämnden om denne inte får styrelsens samtycke.

Hyresnämnden gör här en intresseavvägning mellan bostadsrättsföreningens intressen och bostadsrättshavarens intressen. Till skillnad från andrahandsuthyrning av hyresrätt krävs endast "skäl" för uthyrningen och inte "beaktansvärda skäl" som vid hyresrätter. Det är alltså ett mildare krav för att få hyresnämndens tillstånd för en bostadsrätt än för en hyresrätt. Hyresnämnden nämner här "längre utlandsvistelse" som ett "beaktansvärt krav" för andrahandsuthyrning av hyresrätt, och eftersom kravet är mildare för bostadsrätt borde ni få tillstånd från hyresnämnden. Ni kan läsa mer här om hur hyresnämnden resonerar.

Sammanfattning

För att vara tydlig: styrelsen får kräva detta eftersom det inte finns någon lagstadgad regel om när de ska ge sitt samtycke och inte, varför det lättaste sättet för er är att vända er till hyresnämnden där ni borde få tillstånd att hyra ut i andra hand.

Lawline RådgivareRådgivare