FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt20/09/2020

​Får du tjänstgöra hos Försvarsmakten ifall du har fått straffvarning och finns i belastningsregistret?

Hej! Om en är superintresserad av att göra värnplikten hos försvarsmakten men har en straffvarning, hur ser oddsen ut för att man blir antagen isåfall? Spelar ens brott någon roll och hur utreder försvarsmakten isåfall det. Noteringen i belastningsregistret finns men funderar på hur den behandlas.

Vilka brott kan ge straffvarning och finns det "mer eller mindre allvarliga" i detta fall? Hur hanteras stöld respektive exempelvis hastighetsöverträdelser eller narkotikabrott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är en straffvarning?

Åklagaren kan bedöma att inte väcka åtal mot en person som är under 18 år om det rör ett enklare brott. Man får då inget straff för brottet utan en straffvarning istället. Ett exempel på enklare brott kan vara ringa stöld, alltså när någon stulit saker som inte var värda så mycket pengar. Hastighetsöverträdelser och narkotikabrott kan också leda till straffvarning om brotten är att anses som ringa (inte så allvarliga).

Får du tjänstgöra hos Försvarsmakten ifall du har fått straffvarning och finns i belastningsregistret?

Den som blivit dömd för brott eller fått strafföreläggande från åklagarmyndigheten kommer inte gå vidare i rekryteringsprocessen mot en militär grundutbildning. Alla som går vidare kontrolleras i polisens misstanke- och belastningsregister samt i Säkerhetspolisens register. En straffvarning är en varning och således inget strafföreläggande vilket innebär att man inte får avslag direkt i samband med rekryteringstesterna. Blir du godkänd på testerna så kommer du bli kallad på intervju där de kontrollerar ditt belastningsregister. Eftersom du finns i belastningsregistret så kommer Försvarsmakten göra en lämplighetsbedömning huruvida du är lämplig eller inte. Då det är Försvarsmakten som gör denna bedömning kan jag inte svara på ifall vissa brott är "mer eller mindre allvarliga" och dina eventuella chanser till att bli antagen. Jag rekommenderar att du vänder dig till Försvarsmakten med din fråga då de brukar vara hjälpsamma vid frågor. Det kan du göra på exp-hkv@mil.se.

Vänliga hälsningar

Emil BengtssonRådgivare