Får ej tillbaka pengar från låntagare,, vad kan man göra?

Hej jag lånade ut 57000kr till mina arbetskamrater för 2 år sedan och skulle få tillbaka de in om 6 månader, fick en del men 22500kr vill de inte betala tillbaka. De säger att de inte har själv tros att bada jobbar och har egen firma. Snälla vad ska jag göra att få mina pengar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då man lånat ut pengar till någon och de inte betalar tillbaka allt eller en del av summan som i ditt fall kan man vända sig till kronofogden. Det första steget är att få det fastställt att personen i fråga har en skuld till dig och är skyldig dig pengar. Det gör man genom att ansöka om ett betalningsföreläggande. Om din skuld redan är fastställd (antingen genom en dom i tingsrätten eller i ett tidigare betalningsföreläggande) ansöker du om verkställighet hos kronofogden och då börjar de undersöka möjligheterna för att du ska få betalt.

Jag utgår från att din skuld inte är fastställd. Du kan då ansöka om betalningsföreläggande. Kravet ska avse pengar och det sista datumet för att betala tillbaka ska vara passerat. Detta är klart uppfyllt i ditt fall då de skulle betala åter inom 6 månader. Du ansöker genom att fylla i denna blankett från kronofogdens hemsida (här är länken). Tänk på att fylla i informationen noga och utförligt, annars kan du behöva att komplettera den. Du ska ange ditt krav (att du vill ha dina pengar tillbaka och summan) och grunderna för det (du har lånat ut pengarna till X och de har endast betalat tillbaka en del av pengarna). Det kostar 300 kr att ansöka men det kan du begära ersättning för i själva ansökan. Om du väljer att anlita ett ombud kan du även begära ersättning för arbetet, normalt 380 kr.

När din ansökan kommit in till kronofogden skickar de ett föreläggande till personen/personerna i fråga med ett delgivningskvitto de ska skriva under och skicka tillbaka. Det är ett bevis på att de tagit del av betalningsföreläggandet. Personen kan sedan reagera på olika sätt och vidta olika åtgärder. Kravet kanske får denne att betala det återstående av skulden till dig eller ytterligare en del av hela skulden. I båda fall ska du kontakta kronofogden via mail eller brev, om hela skulden betalas ska du ta tillbaka ansökan.
Personen kan invända mot ditt krav och då bestrida. Då får du avgöra om du vill ta det vidare till domstol, om inte så avskrivs ärendet. Om du väljer att gå vidare tar domstolen över och du får betala mellan 600-2500 kr i avgift, beroende på hur stor skulden är och handläggningen. Om personen inte skulle reagera eller svara så kommer dennes skuld gentemot dig att fastställas. Du kan då begära verkställighet.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare