Får en 18 åring och 16 åring ha sex?

Hej. Jag undrar om en 18 åring får ha sex med en 16 åring?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sexualbrott regleras i 6 kap. brottsbalken (BrB). I Sverige är åldern för sexuellt självbestämmande 15 år. Det är alltså förbjudet för någon över 15 år att ha sex med någon som är yngre än 15 år. Den som har sex med ett barn under 15 år kan riskera att dömas för bland annat våldtäkt mot barn (6 kap. 4 § BrB) eller sexuellt utnyttjande av barn (6 kap. 5 § BrB).

Utöver detta är det alltid olagligt att ha sex med någon som inte vill och kan dömas för våldtäkt enligt 6 kap. 1 § BrB alternativt oaktsam våldtäkt enligt 6 kap. 1 a § BrB.

Som svar på din fråga kan alltså en 18 åring ha sex med en 16 åring då båda är över 15 år, förutsatt att samtycke föreligger.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare