Får en förening granska inlägg innan de publiceras på deras facebook-sida?

Hej!

Är med i en förening som har en Facebooksida.Alla inlägg granskas av administratören först.Är dom kritiska eller ifrågandesättande mot styrelsen tas dom inte med.Även kommentarer som inte passar tas bort.Det är inga inlägg som som är nedsättande på nåt vis.Tycker att detta verkar vara censur.Får det vara så här?

Lawline svarar

Hejsan,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Censurförbud

De svenska grundlagarna Tryckfrihetsförordningen (TF) och Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) innehåller ett förbud mot censur. Censurförbudet innebär att det allmänna, det vill säga staten, kommunerna och övriga offentliga sektorn inte på förhand får granska eller förbjuda publicering av till exempel skrifter eller TV-program (1 kap. 8 § TF samt 1 kap. 11 § YGL).

Det betyder att en ansvarig utgivare för en tidning eller webbplats som vägrar att publicera visst material inte kan anklagas för censur. Enbart när det allmänna förhandsgranskar eller förbjuder publicering är det tal om censur.

Sammanfattningsvis

En privat aktör som driver en facebook-sida har därmed rätt att granska inläggen innan de publiceras samt att välja att inte publicera vissa inlägg alls.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, tveka inte att höra av dig till Lawline igen om du har fler frågor eller funderingar.

Vänliga hälsningar,

Amanda AitomäkiRådgivare