Får en granne använda växtbekämpning på en annan grannes egendom?

Hej,

Min granne i vårt koloniområden har använt kemisk växtbekämpning för att ta död på buskar på min sida tomtgränsen som han upplevde störande. All växtlighet dog inom en zon på ca 1-1.5 m längs tomtgränserna. Där löper stenmurar som jag antar dessuton är biotopskyddade.

Är detta ett brott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att vänder dig till Lawline med din fråga!

Som granne kan man i vissa fall ha rätt att kapa grenar och ta bort rötter som tränger över tomtgränsen. Detta får göras om grenarna/rötterna medför olägenhet. Denna regel finns i Jordabalken 3:2.

Jag har dock svårt att se att regeln skulle gälla när det handlar om att använda kemiskt växtbekämpningsmedel för att ta död på hela buskar. Buskar torde kunna likställas med träd och därför räknas som lös egendom, och förstörande av dessa skulle i så fall kunna utgöra brotten skadegörelse eller åverkan. Brotten finns i Brottsbalken 12:1-2. Skillnaden mellan dem är att åverkan är ett ringa brott.

Om polisen är ovillig att hantera ärendet kan ni kräva skadestånd med stöd i Skadeståndslagen 2:1. Er granne har genom att förstöra er lösa egendom vållat er sakskada. Ni kan därför kräva ersättning för buskarna. Vill ni använda er av denna möjlighet rekommenderar jag att ni kontaktar en verksam jurist som kan hjälpa er med detaljerna.

Gällande biotopsskydd finner du en karta över skyddande områden på Naturvårdsverkets hemsida.

Jag hoppas att mitt svar varit till hjälp, hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor.

Amanda Strömblad LarssonRådgivare