FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/07/2021

Får en granne söka upp mig genom att leta information i sopsorteringen?

Får en granne i samma område till mig (hyresgäst) gå igenom sorterade sopor, leta reda på namnet för att sedan ta reda på vart jag bor och söka upp mig i syfte att påtala att jag slängt för mycket kartonger (i detta fall). Ett förtydligande av frågan "får en hyresgäst gå igenom en annan hyresgäst sopor/sopsortering för att sedan söka upp personen i fråga?"

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga "får en hyresgäst gå igenom en annan hyresgäst sopor/sopsortering för att sedan söka upp personen i fråga" lyder ja, det är okej.

Anledningen till detta är att det inte finns några rättsregler som omfattar situationen i fråga. Så länge personen inte är otrevlig eller hotar till följd av att person X sorterat fel, utan enbart söker upp och påtalar felhanteringen, så är det okej.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare