Får en hundägare lämna kvar hundens avföring på marken?

Hej,

Imorse råkade jag trampa på hundbajs på väg till jobbet, och det var extremt drygt och jobbigt för 1. jag vet vems hund det är 2. det gjorde mig extremt irriterad 3. det är inte första gången bajs är ute på vår tomt på det sättet. Så har helt enkelt tröttnat på att min granne alltid låter hennes hund bajsa ute utan att plocka upp det efteråt. Det är äckligt och respektlöst som sagt. Idag såg jag henne igen med hunden och efter det som hänt imorse kunde jag inte vara tyst längre utan jag gick fram till henne och sa att hon får plocka upp bajset. Vad fick jag för svar tro? Jo, att hon inte tänker det och att jag inte hade med de o göra. Hon sa att jag inte skulle lägga mig i hur hon tar hand om sin hund. Men det kan väll inte vara okej att låta sin hund skita ute på ens tomt men även på allmän mark säkert då hon säkert gör det på andra platser också?? Hon kommer såklart fortsätta imorgon och jag vill verkligen inte behöva trampa i det förbannade hundbajset igen eller ens se det för den delen, det är ju äckligt som ni kanske förstår. Så om jag ser henne gå ut med hunden igen och lämna bajset, kan jag inte ringa polisen då eller vad kan jag göra?? Det här borde inte vara lagligt'??

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hundägarens ansvar över sin hund regleras i lag om tillsyn över hundar och katter.

En skyldighet som hundägare enligt 1 § lag om tillsyn över hundar och katter, är att se till att hunden hålls under tillsyn samt sköts på ett sådant sätt att hunden inte orsakar skador eller avsevärda olägenheter för omgivningen. En avsevärd olägenhet är exempelvis att en hund skäller oavbrutet och på så sätt stör närboende eller som i detta fall; att underlåta att plocka upp efter sin hund. Detta innebär att det föreligger en skyldighet för din granne att plocka upp efter hunden om denne lämnat kvar avföring på din tomt. Om hundägaren skippar att plocka upp det en enstaka gång anses det inte vara en avsevärd olägenhet, enligt förarbetet på s.29. Händer det emellertid på olämpliga platser (en grannes fastighet exempelvis) samt i stor omfattning är det att anse som en avsevärd olägenhet. Därför är din granne skyldig att förebygga detta då det framgår i din fråga att detta skett vid ett flertal tillfällen.

Det räknas dessutom som en form av nedskräpning om man inte plockar upp efter sig. Nedskräpning är ett miljöbrott och det kan leda till böter eller fängelse i högst ett år (29 kapitlet 7 § miljöbalken) (MB). Skulle nedskräpningen vara mindre allvarlig kan istället brottet nedskräpningsförseelse bli aktuell, då kan det leda till penningböter istället (7 a § MB).

Vad du kan göra nu

Min rekommendation är att du säkrar bevis, detta genom att exempelvis spela in er konversation där det tydligt framgår att hon inte kommer plocka upp efter hunden. Du kan också filma när själva nedskräpningen begås. Dessa bevis kan du sedan ha med dig när du polisanmäler. Polismyndigheten kommer då förhoppningsvis bl.a. kunna meddela de förläggande och förbud som behövs för att förebygga avsevärd olägenhet (8 § lag om tillsyn över hundar och katter).

Återkom gärna om du har fler funderingar!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare