Får en hyresvärd ändra elleverantör hursomhelst?

Hej! Hoppas ni kan svara då jag inte hittar svar på nätet.

Jo jag undrar ifall min hyresvärd kan utan min signatur flytta över min el, förut ingick den i hyran men nu har de flyttat över mig till eon bara rakt av. Får de göra så?

Lawline svarar

Hej! Vad trevligt att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du tidigare betalade elen genom hyran, men att den nu är separat och undrar ifall de kan ändra villkoret i avtalet utan ditt samtycke. För det fall du undrar om hyresvärden kan byta elleverantör fritt så svarar jag på detta nedan under "Elen" också.

Hyreslagen tvingande till hyresgästens fördel

Ett hyresavtal, liksom de flesta andra avtal, är som huvudregel bindande för parterna. 12 kapitlet Jordabalken reglerar hyresförhållanden och är dock tvingande till hyresgästens fördel. Det innebär att om ett avtal avviker från vad som står i Hyreslagen, till hyresgästens nackdel, så har lagen företräde framför avtalet. Se 12 kap. 1 § 5 st. Jordabalken.

Elen

Vad gäller betalningen av el och huruvida den ska ingå i hyran står det ingenting om det i hyreslagen. Detta innebär att parterna kan avtala fritt om att el till exempel ska ingå i hyran eller vara en rörlig avgift, eller att hyresgästen får välja sitt elbolag. Det som står i avtalet kring elen är därför gällande. Har ni inget skriftligt avtal är det det som ni kom överens om vid hyrestidens början som gäller, det vill säga att elen ska ingå i hyran.

Värt att tillägga är att om det inte står något om vilken elleverantör som ska stå för elen, förutsatt att den ingår i hyran, så borde hyresvärden fritt kunna flytta dig mellan olika elbolag sålänge inte hyran höjs oskäligt.

Sammanfattning

Slutligen, en hyresvärd kan inte ändra villkoren i avtalet utan att först meddela dig. Är ni överens kan ni skriva på ett tilläggsavtal eller ett nytt avtal för att ändra villkoret. Är det en lokal du hyr så måste hyresvärden säga upp avtalet för att ändra villkoren.

Mitt svar till dig är därför: Nej, hyresvärden får inte hursomhelst ändra villkoren i avtalet utan att först meddela dig och få ditt samtycke. Det som står i avtalet gällande elen är det som gäller.

Hoppas du fick svar på din fråga! Vill du ha hjälp att driva ärendet mot din hyresvärd så kan du boka tid med en jurist här på Lawline. Det gör du via den här länken: https://lawline.se/boka

Med vänliga hälsningar

Nicolas KitzlerRådgivare