Får en hyresvärd gå in i lägenhet utan lov?

Jag förstår att hyresvärden har rätt till tillträde vid akuta problem, men får han verkligen bara kliva in hur som helst utan att förvarna?

Min pojkväns hyresvärd låste upp dörren till hans lägenhet imorse, klev in utan att knacka eller ropa, gick upp för trappen och gick in i hans sovrum där min kille låg naken och nyvaken.

Detta hände alltså imorse vid kanske 8 när han hade försovit sig till jobbet och hyresvärden antagligen trodde han redan åkt till jobbet.

Han klev in i sovrummet och sa att han måste fixa en propp som gått som är i sovrummet. Han är där i 10 minuter och min kille sitter förskräckt och helt stelnad i sängen under täcket och väntar och kan inte kliva upp och klä på sig eftersom han är naken och hyresvärden står där inne.

Tillslut säger han att han måste fara och köpa proppar, han åker. Min pojkvän kan nu klä på sig och gå ner. Tillslut kommer han tillbaka och nu knackar på ytterdörren. När han öppnar ger han min kille propparna han köpt och säger att han får fixa dem, han vänder sedan och går. Trots att han är sen till jobbet pga försovning och hans oväntade besök begär han att han ska fixa dem.

Hyresvärden hade varken knackat, ropat, smsat, eller ringt innan besöket. Bara låst upp dörren och gått in till sovrummet.

Jag läste den där hyreslagen ni hänvisade till i ett annat inlägg men det framgick aldrig om det verkligen är okej att en hyresvärd gör så utan förvarning av något slag?.

Observera att denna berättelse ej handlar om min adress.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om en hyresvärd har rätt att gå in i en lägenhet utan lov, samt under vilka förutsättningar.

Regler om hyresrätter och hyra av bostad finns i jordabalkens (JB) tolfte kapitel. Reglerna är tvingande till hyresgästens förmån, innebärande att oavsett vad som står i hyresavtalet, så gäller inte avtalet i den delen det inskränker hyresgästens rättigheter enligt lagen, JB 12 kap 1 § st 5.

Huvudregeln är att hyresvärden behöver hyresgästens tillstånd för att gå in i lägenheten. En hyresvärd har enligt JB 12 kap 26 § st 1 rätt att omedelbart få tillträde till en lägenhet för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada. Efter tillsägelse, minst en månad i förväg, får hyresvärden utföra mindre brådskande förbättringsarbeten, JB 12 kap 26 § st 2. Vid sådana arbeten som jag har beskrivit ovan, måste dock hyresvärden tillse att hyresgästen inte förorsakas större olägenhet än nödvändigt, JB 12 kap 26 § st 3. Detta innebär att hyresvärden måste ta viss hänsyn till hyresgästen och förslagsvis knacka på, ringa eller undersöka om hyresgästen är hemma innan hyresvärden går in i lägenheten, om det nu är så att arbetet är brådskande. Hyresvärden tycks med andra ord i detta fall ha brutit mot lagen, eftersom han varken i god tid i förväg eller precis innan han gick in i lägenheten har meddelat din pojkvän.

Hyresvärdens agerande kan dessutom vara straffbar som hemfridsbrott, brottsbalken 4 kap 6 §.

Mitt tips är att din pojkvän kontaktar hyresvärden och frågar varför han har gått in i lägenheten utan att ta kontakt innan. Om hyresvärden inte har haft giltiga skäl till att agera som han har gjort, kan din pojkvän polisanmäla händelsen om han så önskar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Johannes LjusterängRådgivare