FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/07/2021

Får en hyresvärd utfärda böter?

Hej! Vår hyresvärd har vid två tillfällen gett alla hyresgäster i huset en böter för att "vi" inte sopsorterar rätt. Fel sopor slängs i fel sopkärl. Jag anser mig dock oskyldig då jag alltid slänger rätt, eller går till en annan sopsortering då det ofta är fullt i våra sopkärl. Jag anser att hyresvärden borde fixa bättre sopsorterings-möjligheter, men istället väljer dom alltså att ge oss en kollektiv bestraffning med botavgifter. Är det lagligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om en hyresvärd har rätt att utfärda böter.

Böter

Böter är pengar som ska betalas till staten och detta används som en brottspåföljd. Endast staten får utfärda böter då det är ett straff för begånget brott mot någon lag. I Sverige får böter utfärdas av domstol, polis, åklagare, Tullverket eller Kustbevakningen och en hyresvärd har alltså inte rätt att utfärda böter.

Skadestånd

En hyresvärd kan eventuellt kräva skadestånd men då måste denna bevisa att det förekommit en ekonomisk skada till följd av att sopsorteringen inte skötts korrekt samt vem som har orsakat skadan.

Vad du kan göra

Om du vill kan du bestrida fakturan. Detta gör du genom att skicka ett meddelande till hyresvärden där du förklarar att du inte tänker betala fakturan och varför. Om hyresvärden väljer att driva det vidare borde du bestrida även detta.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har någon mer fråga är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Med vänlig hälsning

My JanssonRådgivare