Får en inneboende kvitta hyresbetalningar?

Jag hyr ut ett rum i min lägenhet till min vän 2000 kr per månad. jag hade lie ekonomiska problem därför lånade jag 4000 kr av min vän som hyrde min lägenhet. Min vän sägar att vi kvittar hyresbetalningar för 2 månader, kan hon göra det?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att din inneboende har lånat ut pengar till dig som motsvarar två hyresbetalningar. Din fråga är om din inneboende får lov att kvitta skulden hon har gentemot dig genom att kvitta två månadshyror. För att besvara frågan kommer jag inledningsvis att förklara vilka förutsättningar som krävs för att man ska kunna kvitta fordringar (skulder).

Vilka förutsättningar krävs för kvittning?

För att man ska kunna kvitta en fordran krävs det ett antal förutsättningar. Dels så ska motfordran (den skuld som personen vill kvitta med) vara mätbar med huvudfordran (den ursprungliga skulden) och avse samma myckenhet. Det betyder förenklat att skulderna måste avse samma sak, det vill säga pengar i ert fall. Dels ska motfordran vara förfallen till betalning och vara gällande, vilket betyder att datumet för när motfordran senast ska vara betald ska ha infunnit sig och fordran får ej vara preskriberad. Det krävs även att motfordran och huvudfordran ska gälla samma parter, det vill säga samma personer.

Sammanfattning

Du har lånat 4000 kr av din inneboende, vilket innebär att din inneboende har en fordran på 4000 kr gentemot dig. Du har även fordringar gentemot din inneboende i form av månadshyror à 2000 kr. För att din inneboende ska kunna kvitta sin hyresskuld gentemot ditt lån på 4000 kr måste månadshyrorna uppfylla vissa krav. Det första kravet är att båda skulderna ska bestå av samma myckenhet, vilket uppfylls i detta fallet då båda skulderna avser pengar. Ett annat krav är att månadshyrorna måste vara förfallna till betalning. Det betyder att en "framtida" skuld där betalningsdagen inte har infallit inte kan användas till kvittning. Därför kan din inneboende inte använda framtida skulder till kvittning. Men i praktiken är det möjligt för din inneboende att kvitta en del av skulden varje månad, däremot inte hela skulden. Exempelvis kan din inneboende kvitta månadshyran på 2000 kr för X månad, vilket minskar din skuld med 2000 kr, och efterföljande månad kvitta ytterligare 2000 kr. Ett kortfattat och sammanfattande svar på din fråga är att det är möjligt för din inneboende att kvitta skulden mot hyresbetalningarna, men att kvittningen måste ske successivt.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en till!

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare