FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/07/2021

Får en matbutik kräva uppvisande av legitimation vid köp av alkoholfria drycker?

Får en matbutik kräva uppvisande av legitimation för köp av alkoholfri öl/dryck som de gör i min lokala butik? Får de neka köpet om en inte visar det?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med in fråga!

Regler om försäljning av alkohol hittar du i alkohollagen.

Den som är under 20 år får som huvudregel köpa alkoholfria drycker och alkoholhaltiga drycker med mindre än 2,25 volymprocent alkohol så kallade lättdrycker, (1 kap. 5 § andra stycket och 3 kap. 7 § första stycket Alkohollagen). Det är därför tillåtet för någon som är under20 år eller någon som saknar legitimation att köpa alkoholfria drycker i en matbutik.

Får din lokala matbutik ändå vägra att sälja alkoholfritt till personer som inte uppvisar tt man är även 20 genom legitimation?

Eftersom det inte finns några särskilda lagar och regler om försäljning av alkoholfria drycker hanteras dessa drycker precis som alla andra handelsvaror. Detta innebär att en matbutik inte har någon skyldighet att sälja dessa varor till dig och kan därför neka dig att köpa dem. Detta får däremot inte ske på diskriminerande grunder. Det kan finns en risk att matbutiken har egna regler om försäljande av alkoholfria drycker och därför nekar personer som inte kan bevisa att de är över 20. Butiker får alltså sätta egna gränser så länga det inte är diskriminerande.

Hippas du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar kan du höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare