FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/02/2021

Får en minderårig bjudas på lite alkohol hemma?

Får man som förälder låta sitt barn dricka små mängder alkohol hemma vid tex middagen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då din fråga rör alkohol blir alkohollagen tillämplig.

Som utgångspunkt gäller att alkohol inte får säljas till någon som inte har fyllt 20 år och inte serveras till den som inte har fyllt 18 år (3 kap. 7 § alkohollagen). Det innebär att man inte får handla på Systembolaget förrän man fyllt 20 eller serveras alkohol på barer, restauranger m.m. förrän man är 18 år.

Det finns dock ett undantag som säger att det är tillåtet att bjuda den som inte uppnått föreskriven ålder på en mindre mängd alkohol om det sker på platsen och under ordnade förhållande samt att det med hänsyn till personens ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt (3 kap. 9 § tredje stycket alkohollagen). Undantaget gäller inte serveringsställen, utan snarare en sådan situation som du beskriver, att en underårig bjuds på lite alkohol till middagen hemma. Beroende på personens ålder och huruvida de övriga förutsättningarna är uppfyllda kan det alltså vara okej att bjuda på en liten mängd alkohol.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga!

Vänliga hälsningar,

Frida FahlgrenRådgivare