FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga03/03/2021

Får en minderårig stå som betalare på ett hotellrum?

Hejsan! Vad finns det för lagar kring om man kan stå på ett hotellrum som minderårig? Är det lagar emot det i Sverige eller är det upp till de enskilda hotellen som bestämmer vilken åldergräns de kräver för folk som vill bo på hotellet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En person under arton år är omyndig och har därför begränsad rättshandlingsförmåga (9 kap. 1 § FB). Det innebär att en minderårig person inte får ingå avtal, och därför inte köpa hotellnätter. Om en omyndig person ingår ett avtal utan samtycke från sin förmyndare är avtalet ogiltigt (9 kap. 6 § FB). Skulle den omyndige vara över 16 år och ha ett arbete och därmed en inkomst så får den omyndige förfoga inkomsten, och får då köpa hotellnätter för den inkomsten (9 kap. 3 § FB).

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare