FrågaAVTALSRÄTTAvtal05/09/2020

Får en part ändra i avtalet utan att informera motparten om det?

Jag tackade ja till en lägenhet och fick därmed ett avtal, vi läste igenom detta och accepterade det. Sedan träffade vi hyresvärden och skrev under avtalet. Vid detta tillfälle skummade vi igenom avtalet då vi redan noggrant läst det men hyresvärden hade tydligen ändrat i avtalet och lagt till en tre månaders deposition som vi får veta nu 2 månader efteråt då han skickar fakturan. Får han göra så?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du och din hyresvärd kommit överens om ett hyresavtal och att han vid signeringen, utan att ha informerat dig om det, lagt till avtalsvillkor om att du ska erlägga tre månaders deposition.

Avtalet du signerat är bindande och det är varje parts skyldighet att läsa igenom det man godkänner med sin signatur. Jag förstår att det känns tråkigt för dig att din hyresvärd inte informerat dig om depositionen, men rättsligt sätt är det inte hans skyldighet att göra det, utan det åligger dig att läsa igenom avtalet noggrant.

Det är alltså tillåtet för en part att lägga till klausuler i avtalet innan signering, då det förväntas läsas och godkännas av den part som avtalet ingås med. Hade scenariot varit annorlunda, t.ex. att du inte ännu signerat det nya avtalet, hade du kunnat hävda att ni redan ingått ett muntligt avtal med de villkor ni kom överens om tidigare. Denna chans förloras emellertid när du signerar det nya avtalet.

Jag förstår att det är en tråkig situation och det kan anses oetiskt av din hyresvärd att agera som han gjort, men det är tyvärr inte otillåtet enligt lag.

Jag önskar dig lycka till med lägenheten och du är varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen vid ytterligare frågor!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare