FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis27/03/2021

Får en polis ur tjänst ingripa?

En polis ur tjänst tog mig med trimmad moped och anmälde mig inte men hotade med med att ta mig nästa gång han ser mig. Han tog mitt personnummer och sade att han vet var jag bor och kommer besöka min skola. Får polisen göra så och särskilt om de är ur tjänst?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om hur en polis får agera, i såväl ur som i tjänst regleras i Polislagen och Polisförordningen. Hur polisen får agera ur tjänst regleras bland annat i 16 2 st. § Polisförordningen. Regeln stadgar att en polis ur tjänst får ingripa för att trygga allmän ordning och säkerhet eller för att tillförsäkra allmänheten skydd och hjälp.

Mot bakgrund av vad som framgår av din fråga verkar det som att du framfört ditt fordon utan erforderlig körkortsbehörighet, vilket innebär att du till hösta sannolikhet gör dig skyldig till olovlig kröning. Att framföra ett fordon som inte omfattas av sin körkortsbehörighet torde vara förknippat med en fara för allmänheten då det föreligger en större risk att en olycka inträffar. Då en polisman ur tjänst får ingripa för att trygga allmän ordning och säkerhet torde polismannens agerande i förevarande fall inte vara klandervärt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen åter.

Med vänliga hälsningar,
Carl HansenRådgivare