FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag29/12/2019

Får en tidigare aktieägare starta upp konkurrerande verksamhet?

Hej! Jag är en av 6 delägare i en byrå. Vi är fyra personer som äger 2% var och en som äger 12% en en som äger 80%. Kan jag sluta, sälja mina 2% till någon av de andra som redan är delägare och starta eget bolag? Eller kan jag inte sluta och starta konkurrerande verksamhet inom en viss tid då jag varit delägare?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med så har aktieägare inte samma lojalitetsplikt till ett företag likt en anställd har. Därav finns större möjligheter för en aktieägare att vara illojal gentemot företaget.

Ett konkurrensförbud efter att ha sålt sina aktier och eventuell tidsperiod för detta kan dock regleras i aktieägaravtalet, genom en konkurrensklausul. En sådan klausul får inte vara oskälig.

Då du inte skriver något om det finns en sådan klausul eller inte i ditt aktieägaravtal så utgår jag från att du inte vet. Med det så råder jag dig till att gå igenom aktieägaravtalet, om det finns en klausul om vad som gäller. Om det inte finns reglerat så gäller inte heller något som skulle förbjuda dig från att starta upp ett eget företag, även inom samma bransch.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare