FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/05/2020

Får en vårdnadshavare själv bestämma vem som ska hämta på förskolan?

Hej

En fråga kring hämtning av barn på förskola. Jag och min fru har gemensam vårdnad. När förskolan ringer henne kring vårt barn tex om hen behöver hämtas pga plötsligt sjuk och hon själv är på jobbet och ber sina närstående tex föräldrar hämta vårt barn på förskola. Vilket jag inte vill. Jag vill ju att de ringer mig då om mamman inte kan hämta så hämtar jag. ( om hon säger att tex den här personen kommer och hämtar) Har jag all rätt och uttala mig till förskolepersonalen att de inte får skicka mitt barn med någon annan än mig eller henne. Förstår om jag inte svarar eller kan hämta då då vi som föräldrar sköta hur vi ska göra det bästa för att barnet skall hämtas. Men utöver de kan de skicka iväg mitt barn utan min tillåtelse och kännedom.

Vi bor idag under samma tak och är fortfarande gifta.

Tacksam för svar tack

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni båda är vårdnadshavare tar ni som huvudregel alla beslut rörande barnet gemensam (6 kap. 13 § föräldrabalken).Vissa beslut som rör den vardagliga omsorgen får en vårdnadshavare bestämma själv utan att behöva ett godkännande från den andra vårdnadshavaren. Vad som hör till den vardagliga omsorgen finns det ingen uttömmande lista på, men det går att diskutera att hämtning på förskola av morföräldrar på en förälders begäran är en sådan sak som kan hänföras till den vardagliga omsorgen.

Eftersom förskolan ansvarar för barnet från lämning till hämtning brukar man ha riktlinjer på vilka som får hämta barnet förutom vårdnadshavarna, detta kan lösas med till exempel blanketter eller att föräldrarna i förväg meddelar vilken närstående som får hämta barnet på förskolan. Det är upp till er båda vårdnadshavare att ge förskolan klara instruktioner om vem som får hämta barnen så att förskolan kan anpassa sig till detta.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare