Får ena maken byta lås på gemensam hyresrätt?

Hej Lawline ! :)

Om ett gift par väljer att separera, och de har haft en gemensam hyresrätt, har ena parten rätt att ta nycklarna från andra parten / alt. Byta lås då denne är den som "lämnat".

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om lägenheten fortfarande utgör parternas gemensamma hyreslägenhet, kan det handlande du beskriver utgöra egenmäktigt förfarande enligt 8 kap. 8 § brottsbalken. Den som begår egenmäktigt förfarande kan dömas till böter eller fängelse i högst ett år.

Övertaganderätt enligt äktenskapsbalken

En särskild fråga enligt äktenskapsbalken är hur en hyresrätt som utgör den gemensamma bostaden ska fördelas vid en skilsmässa. Utgångspunkten är att den av makarna som har det största behovet av att bo kvar i bostaden också har rätt att behålla den vid skilsmässa. (11 kap. 8 § äktenskapsbalken) Hyresrätter räknas som gemensam bostad, vilket framgår av 7 kap. 4 § äktenskapsbalken. För att avgöra vem av makarna som har rätt till bostaden, ska en prövning göras av vem av makarna som har störst behov av bostaden. Vid denna bedömning ska det särskilt beaktas om det finns barn i äktenskapet och om den ena maken får ensam vårdnad om barnen.

Om lägenheten fortfarande utgör parternas gemensamma hyreslägenhet

Om ingen uppgörelse har träffats om att någon av parterna ska ha rätt att överta i bostaden och om lägenheten därmed fortfarande utgör en gemensam hyresrättslägenhet har båda makarna fortfarande rätt att nyttja bostaden. Att på olika sätt hindra den andra partens möjlighet att nyttja lägenheten kan utgöra ett egenmäktigt förfarande enligt 8 kap. 8 § brottsbalken eftersom man då olovligen rubbar den andra makens besittning. Det ska också understrykas att hyresvärden inte alltid tillåter att man som hyresgäst byter ut lås utan att ha informerat hyresvärden först.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare