Får ena vårdnadshavaren flytta med barnet utan samtycke av den andre vårdnadshavaren?

Hej.

Det är såhär:

Min nuvarande sambo har en 3,5 årig tjej tillsammans med sin exfru. Dottern bor varannan vecka hos oss och tvärtom hos mamman, det har gemensam vårdnad. Under två års tid har mamman till barnet endast bråkat och vägrat sammarbete om precis allt vad man kan tänka sig rörande barnet.

Dem har vänt dig till familjerätten men inget hjälper. För någon månad sedan sa hon att hon ska flytta till Göteborg och ta barnet med sig. Vi bor ca 11 mil från Göteborg o h finns ingen möjlighet att hämta/lämna på dagis då. Då vi redan flyttat en gång endast för ett halvår sedan för att underlätta för barnet och dagis så är inte detta ett alternativ.

Nu häromdagen när vi lämnade henne till sin mamma sa hon att hon som mamma bestämmer precis allt om barnet och vill hon flytta är de bara för oss att bli av med barnet eller flytta efter. Hon hotar med att ansöka om ensam vårdnad samt att vi ska gilla läget med vad hon säger . Min fråga är då : får hon bara flytta så?Kan detta ge oss fördel att ansöka om att bli boendeförälder?

Vad är våra rättigheter i detta ? Ingen av oss orkar detta mer och se barnet ta skada för hennes ego.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad av barn hittar du i föräldrabalken.

Huvudregeln vid gemensam vårdnad är att föräldrarna gemensamt har rätt att bestämma beträffande barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11 § föräldrabalken och 6 kap. 13 § föräldrabalken). Detta innebär att föräldrarna som har gemensam vårdnad om ett barn inte utan den andre förälderns samtycke får fatta beslut som kan anses vara ingripande för barnets framtid. På vilken plats ett barn ska bo anses vara ett sådant ingripande beslut och kräver båda föräldrarnas samtycke. Det är därför inte korrekt av mamman att säga att hon bestämmer precis allt om barnet i och med att de har gemensam vårdnad.

Så länge mamman inte har ensam vårdnad om barnet så får hon inte flytta med barnet hur långt hon vill. Att få ensam vårdnad är svårt, speciellt om det inte finns starka skäl som talar mot en gemensam vårdnad. Det är därför inte så enkelt att få ensam vårdnad som mamman försöker framställa det som.

I och med att båda föräldrarna inte är enade om ett sådant beslut så får mamman inte flytta med barnet. Skulle mamman flytta med barnet utan samtycke räknas det som egenmäktighet med barn vilket är straffbart (7 kap. 4 § p. 2 brottsbalken).

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare