Får ett betalningsvillkor vara på 10 dagar?

Hej

Har skickat en faktura för utfört arbete (VVS). Betalningsvillkor 10 dagar. Kund (privatperson) betalade inte och jag skickade en påminnelse, kunden menar då att de enligt lag har 30 dagars betalning. Jag menar att det inte är så eftersom de godkände en offert där det stod 10-dagars betalning på. Vem har rätt och hur gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter att själva tjänsten i sig faller in under bestämmelserna i konsumenttjänstlagen. Lagen har företräde framför avtal om det är så att ett visst förhållande finns reglerat i lagen.

Däremot finns det ingen bestämmelse i konsumenttjänstlagen som stadgar när betalning ska ske. Frågan är därför dispositiv, dvs det är upp till parterna att själva bestämma detta.

I detta fall hade ni ett avtal (avtalet uppkom i och med att kunden accepterade er offert), vilket ska ha företräde.

Du har därför rätt i att betalningstiden är 10 dagar.

Vad du kan göra

Det lättaste är troligtvis att du och kunden reder ut detta på egen hand. Du skulle därför kunna kontakta kunden igen och upplysa om rättsläget.

Det finns även andra tillvägagångssätt:

Du skulle kunna sälja din fordran gentemot kunden. Det skulle då vara upp till den nya fordringsägaren att försöka driva in skulden som kunden har.

Annars kan du kontakta kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande, alternativt ansöka om stämning vid tingsrätten för att få pengarna.

Slutsats

Jag konstaterar att betalningsvillkoret således är tio dagar. Du har flera tillvägagångssätt för att kräva pengarna, men det lättaste och minst kostsamma är sannolikt att lösa det muntligen med kunden.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp. Du är välkommen att kontakta oss igen om du har ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare