Får ett företag sälja ett bord under ett namn och sedan leverera ett helt annat?

Hej

Jag köpte en vara från en hemsida som hade döpt den varan till ett namn. När jag sen får hem varan så visar det sig att det är ett bord av ett "känt" märke, den heter alltså något helt annat och säljs dessutom billigare på massor av andra hemsidor.

Får man luras på det sättet? Får man lura en kund att man köper en vara med ett påhittat namn som egentligen visar sig vara en helt annan vara?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din situation som att du har beställt ett bord från ett företag, och sedan fått hem ett helt annat bord som är billigare än det du beställt. Det framkommer dock inte av frågan hur stor skillnaden är mellan de två borden.

Bordet du har fått hem är felaktigt

Eftersom du köpt bordet av ett företag gäller konsumentköplagen ("KköpL") (1 § KköpL). Lagen är tvingande, det betyder att företaget inte får ge dig sämre villkor än de som lagen säger (3 § KköpL).

Varan du får hem ska självklart vara samma som du har beställt. Är det som i ditt fall, att du har beställt ett bord och får hem ett annat, är varan felaktig. Detta eftersom varan inte stämmer överens med avtalet (16 § KköpL).

Eftersom varan är felaktig har du ett antal rättigheter. En förutsättning för att du ska få utnyttja dessa är att du reklamerar varan. Du reklamerar varan genom att helt enkelt meddela företaget att du har fått fel bord. Meddelandet måste skickas inom skälig tid från det att du märkt eller borde ha märkt att det var fel bord du fick hem. Det anses dock alltid vara skälig tid om du meddelar företaget inom två månader från det att du märkte att det var fel bord (23 § KköpL).

Vilka påföljder har du rätt till?

I första hand har du rätt att kräva omleverans, det vill säga att företaget levererar rätt bord till dig istället. Omleveransen ska ske utan kostnad och väsentlig olägenhet för dig (26 § KköpL). Om du kräver någon annan påföljd än omleverans (se följande nedan) har dock säljaren rätt att på eget initiativ företa omleverans utan kostnad för dig (27 § KköpL).

Det kan dock vara som så att företaget inte ens har bordet du har beställt, utan bara säljer det andra bordet under ett felaktigt och missvisande namn. Då kan du i andra hand kräva prisavdrag eller häva köpet eftersom företaget inte kan företa omleverans (28 § KköpL).

Om du begär prisavdrag behåller du bordet du har fått hem men med avdrag på priset. Prisavdraget ska motsvara skillnaden i kronor mellan det bordet du beställt och det bordet du fick hem. Om bordet du beställt exempelvis kostar 2 000 kr och det bordet du fått hem kostar 1 500 kr ska prisavdraget vara 500 kr (=2 000 - 1 500).

Om du inte vill behålla bordet du fått hem med prisavdrag kan du istället häva köpet. En förutsättning för hävning är att felet är av väsentlig betydelse för dig (29 § KköpL). Eftersom jag inte vet hur stor skillnaden är mellan de två borden blir det svårt för mig att bedöma om felet är av väsentlig betydelse för dig. Detta blir dock som sagt relevant först om omleverans eller prisavdrag inte blir av.

Min rekommendation till dig

Min rekommendation till dig är att reklamera bordet hos företaget. Det gör du genom att meddela företaget att du har fått fel bord. I samband med reklamationen ska du kräva omleverans, den här gången av rätt bord. Vill du hellre behålla bordet med prisavdrag ska du istället kräva det, men företaget har som sagt rätt att företa omleverans på eget initiativ.

Behöver du ytterligare vägledning i ditt ärende är du varmt välkommen att höra av dig till vår juristbyrå. Du kan boka en tid med vår juristbyrå här, eller ringa oss för att få mer information.
Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt är: 08-533 300 04
Öppettider: Måndag-Fredag kl. 10.00-16.00

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare