Får farmor bevittna testamente där barnbarn är testamentstagare?

Kan en farmor bevittna ett testamente där Hennes barnbarn är arvstagare

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Ärvdabalkens (ÄB) 10:e kapitel.

En farmor får inte bevittna ett testamente där hennes barnbarn är testamentstagare (10 kap 4 § 2 st ÄB).

Kretsen av personer som inte får vittna
Ett vittne måste vara över 15 år och får inte lida av en psykisk störning. Testatorns sambo, make/maka eller släkt i rätt upp- och nedslående led (föräldrar, syskon, mor- och farföräldrar, barn, barnbarn osv) får inte vara vittne till testamentet. Det får inte heller styvbarn och styv- eller svärföräldrar. Däremot får svåger eller svägerska vittna. Motsvarande krets på testamentstagarens sida får inte heller vittna. (10 kap 4 § ÄB).

Jag hoppas du känner dig nöjd med svaret!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare