FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN29/11/2021

Får föräldrar spendera sitt barns studiebidrag?

Hej! Med tanke på att ett omyndigt barn inte får ta hand om CSN bidragen för gymnasiet själva, kan föräldrarna som ansvarar då välja att spendera bort alltihopa för egna saker utan att göra något fel alls?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du undrar alltså huruvida föräldrarna till ett omyndigt barn som får studiebidrag kan välja att själva spendera pengarna.

Allmänt om barn- och studiebidrag

Studiebidraget regleras i studiestödslagen. I 2:3 studiestödslagen står att studiebidraget lämnas från och med kvartalet närmast efter det kvartal då den studerande fyllt 16 år. Dessförinnan lämnas istället barnbidrag enligt 15:4 socialförsäkringsbalken. Barnbidraget övergår alltså till studiebidrag strax efter att barnet fyllt 16 år.

Vem råder över studiebidraget?

Enligt 9:1 föräldrabalken (FB) är den som är under 18 år omyndig och får således själv inte råda över egendom. Dock får den underårige själv råda över det som denne förvärvat genom eget arbete efter att han fyllt 16 år (9:3 FB). Bestämmelsen omfattar dock inte studiebidraget.

För barn som står under vårdnad av båda föräldrarna är dessa förmyndare enligt 10:2 FB. Enligt 13:1 FB får ett omyndigt barns föräldrar, när dessa är förmyndare, som huvudregel bestämma hur tillgångarna som står under deras förvaltning ska användas.

Slutsats

Fram till att barnet fyllt 18 kan föräldrarna välja hur studiebidraget ska användas, eftersom bidraget är en tillgång som står under deras förvaltning.

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar.

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare