FrågaEKONOMIÖvrigt13/10/2019

Får Forex vägra att växla kontanter?

Får Forex vägra växla till utländsk valuta om jag har kontanter men inga bevis med på hur jag fått dem...ex för jaktarrende o försäljning av bil? I detta fall 10.000 från 76 årig svensk bonde...

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Det är såklart irriterande när man vill växla pengar och Forex vägrar.

I samband med den nya penningtvättslagen har alla banker fått nya riktlinjer kring hur kontanter ska hanteras för att minska risken för penningtvätt. Vissa banker har en 10 000 kronors gräns, som betyder summor från 10 000 kronor måste styrkas med exempelvis kvitto eller kontoutdrag, som visar var dessa pengar kommer ifrån. Det kan vara så att Forex har samma regler som dessa banker. Det jag skulle rekommendera dig är att dra ut ett kontoutdrag (från kontot som du fått in pengarna för jaktarrende och bilförsäljning) och därmed använda den som bevisning. Alltså räcker kontoutdraget som bevisning.

Om det är så att du fått pengarna kontant från början kanske det enklaste är att sätta in de på ditt konto och sedan betala med bankkortet när du ska växla hos Forex, för att slippa krångel. Annars är det som sagt bara att skriva ut ett kontoutdrag och ge dem den i samband med växlingen om de fortfarande skulle begära bevisning vid kortbetalning.

Sammanfattningsvis får Forex vägra att växla en större summa pengar om det inte kan styrkas var dessa kommer ifrån. Detta är alltså för att förhindra risk penningtvätt. Kontoutdrag och eventuella kvitton fungerar gott och väl som bevisning. Vid fortsatt krångel skulle jag rekommendera att växla pengarna hos någon annan.

Återkom gärna om du har ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare