FrågaFAMILJERÄTTGod man30/11/2020

Får förvaltare handla online för huvudman?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om förvaltarskap återfinns i föräldrabalken, som fortsättningsvis kommer att benämnas som "FB".

Det är svårt för mig att ge ett konkret svar på din fråga då det kan skilja sig åt från fall till fall. Det är nämligen rätten som förordnar hur långt förvaltarskapet sträcker sig och vad man får göra inom sitt uppdrag (12 kap. 2 § FB).

Med detta sagt kan jag alltså inte svara på ifall förvaltare får handla online för huvudman då rätten som sagt gör en bedömning och ett beslut i det enskilda fallet. Jag skulle däremot råda dig till att, om du är osäker på vad rätten har förordnat och vad du får göra inom ditt uppdrag, kontakta överförmyndare för att få mer klarhet.

Om du har några fler funderingar får du gärna höra av dig till oss igen så ska vi återigen försöka besvara din fråga!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare