FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/10/2021

Får hotell neka gäster?

Hej!

Jag och min vän har bokat ett hotellrum för en vistelse lördag till söndag. När vi kollade igenom bokningen så står det att "på helger (fredag till söndag) får gäster under 25 år endast checka in i sällskap med sin familj.". Vi är 23 och 24 år gamla, har de rätt att neka oss? Vad ska vi göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om hotell har rätt att neka någon tillträde. Det korta svaret är ja, hotell har rätt att neka gäster tillträde. I det följande går jag igenom anledningen till att de kan göra det utan att bryta någon lag och jag avslutar med ett råd till er om vad ni kan göra.

Hotell har rätt att neka gäster tillträde

Det grundläggande förhållandet som är avgörande för att hotell kan neka gäster tillträde till sina lokaler är att hotell inte är någon offentlig plats. (1 kap. 2 § ordningslagen)

Att hotell inte är en offentligplats innebär de i princip har rätt att själva bestämma vilka som får och inte får komma in på hotellet. Hotellet har ingen absolut skyldighet tjäna alla. Istället har de en ganska långtgående rättighet att själva besluta om att avisa eller neka folk tillträde. Vanligast är att hotell utnyttjar denna rättighet när någon missköter sig eller stör ordningen på hotellet, men hotellet har även rätt att avvisa en gäst enbart på den grunden att de inte gillar en person.

Värt att notera är dock att hotell inte får avvisa eller neka någon service enbart på grund av exempelvis ras eller hudfärg. Detta eftersom avvisandet då kan utgöra olaga diskriminering. (16 kap. 9 § brottsbalken)

Vad ni kan göra nu

Mitt råd till er är att helt enkelt ringa eller på annat sätt ta kontakt med det aktuella hotellet och förklara eran situation. I de flesta fall är hotell väldigt serviceinriktade och måna om sina gäster och kommer nog således försökte hitta en lösning tillsammans med er. I vissa fall brukar hotell godta att det räcker med att man har med sig ett dokument med underskrift från sina föräldrar. Men som sagt, mitt råd är att ta kontakt med hotellet och försöka lösa problemet tillsammans med dem.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare