Får hundar vistas på privat badplats?

Privat badplats får utomstående bada hundar där?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allemansrätten

I Sverige existerar den grundlagsreglerade allemansrätten som innebär att alla har tillgång till naturen (2 kap. 15 § 4 stycket RF). I miljöbalken (MB) framgår det att var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen ska visa hänsyn och varsamhet (7 kap 1 § MB). Allemansrätten innehåll är inte tydligt reglerat utan den får tolkas mot bakgrund av andra sedvänjor och bestämmelser. Huvudregeln är att allemansrätten omfattar all natur såväl allmän som privat mark, både land och vatten.

Undantag allemansrätten

Från huvudregeln finns ett flertal undantag där allemansrätten kan begränsas. Att en badplats tillhör en tomt kan till exempel vara ett sådant undantag eftersom den då kan räknas till den så kallade hemfridszonen. Hemfridszon innebär att de som äger ett hus har rätt till att det närmaste området kring boendet ska vara ostört och privat. Här finns det inte heller någon specifik reglering gällande hur stort området ska vara vilket gör att varje person som nyttjar badplatsen ska agera med hänsyn och inte störa husägarna. Möjligtvis kan ett staket eller en väg markera att badplatsen ingår i hemfridszonen.

Att ha uppsikt över sin hund

Att tänka på är att hundägare har ett strikt skadeståndsansvar vilket betyder att man är ersättningsskyldig om hunden skulle skada människor eller djur. Det här gäller oavsett om det är en olyckshändelse eller att det sker av oaktsamhet enligt lagen om tillsyn över hundar och katter. Därför är det viktigt att hundägare har god uppsikt över sin hund även på badplatser.

Slutsats

Avslutningsvis så kan utomstående ha rätt att bada sina hundar vid en privat badplats så länge området omfattas av allemansrätten och inte av hemfridszonen. Att hundägare med deras hundar har rätt att vistas på badplatsen förutsätter att de inte stör omgivningen eller förstör miljön.

Hoppas att du har fått din fråga besvarad.

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare