Får HVB-hem besluta om utegångsförbud?

Får hvb hem ge mig utegångsförbud

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om så kallade HVB-hem finns i lag med särskilda bestämmelser om vård av unga(fortsättningsvis kallad LVU).

Rörelsefrihet en grundläggande rättighet för barn (se 4 kap. 2 § brottsbalken,artikel 37 barnkonventionenoch artikel 5 europakonventionen). I LVU finns dock viss möjlighet inskränka rörelsefriheten om det är nödvändigt för att vården ska kunna genomföras eller om det behövs med hänsyn till andra intagnas eller personalens säkerhet (15 § LVU). Om den unge exempelvis skulle försöka rymma från hemmet har personalen rätt att vidta åtgärder för att förhindra rymningen (24 kap. 2 § brottsbalken).

Eftersom det rör sig om en inskränkning i rörelsefriheten ska befogenheterna dock nyttjas restriktivt. I enlighet med en princip som kallas proportionalitetsprincipen ska en sådan åtgärd enbart vidtas om de står i rimlig proportion till syftet med åtgärden. Om mindre ingripande åtgärder är tillräckliga ska de istället användas (20 a § LVU). För att ett HVB-hem ska få besluta om kvarhållande krävs alltså att de först utreder om det finns mindre ingripande alternativ som kan användas istället. Användningen av kvarhållandet måste också stå i rimlig proportion till den nytta man kan vinna med åtgärden och den nytta som tvångsåtgärden kan ha för den enskilde.

Sammanfattning

Ett HVB-hem får använda sig av ett utegångsförbud för de intagna unga. De ska dock använda en sådan åtgärd restriktivt och bara om det kan anses förenligt med proportionalitetsprincipen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sophia EngdahlRådgivare