Får hyresgästen ta in inneboende utan hyresvärdens godkännande?

Om jag som privat hyresvärd skriver hyresavtal med en person och det är hon och sonen som ska hyra lägenheten. Får hyresgästen ta in en till person som ska bo hos dem på heltid utan att fråga hyresvärden?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du väljer att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar ifall din hyresgäst har rätt att ta in en person som inneboende utan att fråga dig (hyresvärden) först, när det är avtalat att endast hon och sonen ska bo där.

Tillämplig lag är 12 kap. jordabalken (JB), även kallad hyreslagen.

Som huvudregel behöver en hyresgäst inte godkännande från hyresvärden för att ha inneboende i sin lägenhet. Denna rättighet kan hyresvärden heller inte reglera genom hyresavtalet. Dock är det viktigt att känna till att det är den avtalade hyresgästen som är ansvarig för lägenheten och alla som bor och vistas där. Mer om inneboende kan du läsa på Hyresgästföreningens hemsida.

Endast om det kan medföra men för hyresvärden kan hyresvärden motsätta sig att hyresgästen har inneboende hos sig (12 kap. 41 § JB). Detta kan vara att den inneboende stör grannarna eller använder lägenheten självständigt.

Hyresvärden har rätt att säga upp avtalet om hyresgästen har inneboende som medför men för hyresvärden och efter tillsägelse inte rättar sig utan dröjsmål (12 kap. 42 § sjunde punkten JB).

Om rättelse däremot görs innan hyresvärden har sagt upp avtalet, kan hyresgästen inte skiljas från lägenhet på ovan grund. Undantagsvis om avtalet sägs upp p.g.a särskilt allvarliga störningar i boendet, då kan avtalet sägas upp trots rättelse. (12 kap. 43 § JB)

Vad som dock är viktigt att påpeka är att gränsdragningen mot upplåtelse i andra hand är av stor betydelse, då det finns andra regler för detta (hyresvärdens samtycke eller hyresnämndens tillstånd krävs) (12 kap. 40 § JB).

Sammanfattningsvis så är det okej för hyresgästen att ha inneboende hos sig utan samtycke från dig som hyresvärd, så länge det inte medför men, obehag eller särskilt allvarliga störningar för dig.

Hoppas detta gav svar på din fråga! Om något är oklart eller du har fler frågor, är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare