Får hyresvärden förbjuda husdjur i lägenheten utan sakliga skäl?

Hej!

Jag och min kille ska flytta till en hyreslägenhet den 1 oktober och i hyreskontraktet står det "absolut rök och djurförbud". Innan vi läste igenom kontraktet köpte vi oss en kattunge, har läst på att en hyresvärd aldrig kan förbjuda att man hat husdjur utan något sakligt skäl. Min fråga är då, hyresvärden har varken sagt en muntlig eller skriftlig saklig skäl till förbudet, gäller det då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler som aktualiseras för att besvara din fråga finns i 12 kap Jordabalken (JB).

Djurförbud
12 kap JB är en så kallat semidispositiv lag, vilket innebär att man kan avtala om vissa saker som avviker från lagens bestämmelser. Bland annat är det möjligt att avtala om att hyresgästerna inte får ha husdjur. Precis som du skriver måste det finnas sakliga skäl till djurförbudet i hyresvillkoren för att dessa ska vara bindande. Ett sakligt skäl i detta sammanhanget är om hyreshuset eller lägenheten du bor i är särskilt anpassad för allergiker. Andra sakliga skäl som kan tänkas motivera ett djurförbud är om djuret orsakar olägenheter, föroreningar, störningar eller skador som inte skäligen bör tålas eller som innebär fara för andra.

Alltså: Husdjur kan alltså inte förbjudas i hyresrätten om det inte föreligger sakliga skäl.

Vad kan du göra?
Eftersom djurförbudet framgår av ditt hyresavtal men om du anser att det inte föreligger sakliga skäl, dvs. att lägenheten inte är allergianpassad t.ex, så ska du meddela hyresvärden det. Om ni inte kan komma överens kan du ansöka om ändring av hyresvillkoren hos Hyresnämnden tidigast inom en månad från att du meddelat hyresvärden (12 kap 54 § 1 st JB).

Det finns alltså en möjlighet att hyresvillkoret förklaras ogiltigt pga att det saknas sakliga skäl till djurförbudet. För att inte missförstånd ska uppstå mellan dig och hyresvärden rekommenderar jag dig dock att prata med hyresvärden först och inte själv utgår ifrån att villkoret är ogiltigt utan vidare.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare