Får hyresvärden förbjuda rökning i lägenheten och på balkongen?

Hej. Idag fick vi hyresgäster information från vår hyresvärd gällande rökning. Ingen får nu inte röka i lägenheter, på balkonger eller på någon mark tillhörande fastigheten, utan måste ta sig 50 meter från fastighetsgränsen om de vill röka. Den som avslöjas med att bryta mot detta kommer de se sig ha anledning att säga upp kontraktet för, står det vidare i informationen. För min del har jag bott länge i lägenheten och det står ingen klausul i mitt kontrakt. Huset är gammalt. När jag läser jordabalken ser jag inget lagstöd för att människor inte ska få röka i sin lägenhet eller precis utanför tomtgränsen. Flera av mina grannar har inte så god insyn i vilka rättigheter och skyldigheter de har och är oroade och givetvis undrar även jag. Har hyresvärden verkligen rätt att agera så här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om hyra hittar vi i 12 kap. jordabalken. Du är som hyresgäst skyldig att vid användning av din lägenhet se till att dina grannar inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö på ett sätt som inte skäligen bör tålas (12 kap. 25 § JB). Det har dock fastslagits i praxis att rökning är något som grannarna skäligen måste tåla. Hyresvärden kan därför inte förbjuda rökning i din lägenhet, på din balkong eller utanför hyreshuset. Inte heller kan din hyresvärd ange rökning som skäl för uppsägning av kontraktet, åtminstone inte så länge det inte står i ditt hyreskontrakt. Däremot kan hen förbjuda rökning i gemensamhetsområden som tvättstuga och torkrum.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare