Får hyresvärden ha visning i lägenheten utan medgivande?

Hej!

Vi har sagt upp vår nuvarande hyresgäst och vill visa lägenheten för alternativa nya hyresgäster. Hur går man till väga då? Kan vi visa lägenheten utan att nuvarande hyresgäst är hemma lr måste hon vara närvarande när den visas?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyresrätter hittar du i 12 kap. jordabalken (hyreslagen).

En hyresvärds rätt att under hyrestiden få tillträde till lägenheten för visning regleras i 12 kap. 26 § 1 st. jordabalken där det framgår att "När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid". Hyresgästen har inte rätt att neka hyresvärden att hålla i visningar, dock får inte hyresvärden som huvudregel gå in i lägenheten utan tillstånd. Som hyresvärd bör du därför kontakta hyresgästen och komma överens om en lämplig tid då visning kan ske. Ni kan visa lägenheten när hyresgästen inte är hemma förutsatt att ni kommit överens om det med henne.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare