Får hyresvärden öka hyran vid byte av spis?

Om spisen i min lägenhet går sönder och fastighetsägaren anser att den ej går att laga eller att det ej lönar sig att laga den, kan då fastighetsägaren öka min hyra för att de byter till en modernare spis? Fastighetsägaren har ej givit något alternativ utan byter till en spis med häll och säger att de därför ökar hyran med cirka 40 kr/månad.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det rör sig om en hyresrätt och därför blir Jordabalken (JB) 12 kap. aktuellt.

Förhöjd hyra
När din hyresvärd vill ändra din hyra så måste hen skriftligen meddela dig (JB 12 kap. 54 §). Om du inte håller med din hyresvärd (som i detta fall) så kan du ansöka till hyresnämnden om ändring av hyresvillkoren (JB 12 kap. 54 §). Detta då hyresavtal är ett avtal som inte är ensidigt, vilket innebär att din hyresvärd inte kan höja hyran utan att du går med på det.

Ansökan till hyresnämnden innebär att det är de som avgör om hyran får höjas eller inte. Om du skulle vilja göra denna ansökan, så får det tidigast göras en månad från det att hyresvärden meddelat dig om höjningen. Tills hyresnämnden bestämt angående höjningen så gäller fortfarande den gamla hyran, dvs de är bara är skyldig att betala den gamla/ursprungliga hyran till dess att hyresnämnden bestämt något annat. När hyresnämnden beslutar om hyran så ska den fastställas till ett skäligt belopp (JB 12 kap. 55 §). Vid den bedömning tillämpas "bruksvärdesregeln", vilket innebär att hyran inte påtagligt får överstiga hyran för lägenheter vars bruksvärde är likvärdigt med den lägenhet som tvisten avser. Då brukar man kolla på andra lägenheter på samma ort eller lägenheter i en annan ort men med jämförbart hyresläge och i övrigt liknande förhållanden på hyresmarknaden (JB 12 kap. 55 § första och andra stycket).

Att din hyresvärd byter ut spisen i din lägenhet blir en form av modernisering vilket kan leda till att lägenhetens bruksvärde ökar. Detta kan ge hyresvärden en rätt att höja hyran till skillnad om de bara hade åtgärdat ett fel på en redan befintlig spis.

Sammanfattning
Det snabba svaret på din fråga är; ja fastighetsägaren/hyresvärden kan höja hyran på din lägenhet vid ett byte av spisen. Detta då det blir en fråga av en modernisering av lägenheten. Men du har en möjlighet att få detta prövat av hyresnämnden genom att skicka in en ansökan om ändring av hyresvillkoren.

Om du vill veta har man skickar in en ansökan till hyresnämnden: kolla Här.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare