FrågaEKONOMIÖvrigt30/09/2018

Får informationen i ett kontoutdrag förmedlas från kontoinnehavare till vem som helst?

Jag har vi ett antal tillfällen erhållit pengar från min styvfar. Mina syskon har nu blivit avundsjuka och gjort någon egen "utredning".

Han har då lämnat ut transaktionsuppgifter med belopp, datum och i ett fall kontonummer som transaktionerna skett till.

Är det ok att utan vidare lämna den typen av information?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Jag uppfattar det som att din styvfar har lämnat ett kontoutdrag, avseende en viss tid, till dina syskon. Som bankkund har din styvfar rätt att se sina betalningstransaktioner. I enlighet med bokföringslagen (BFL) sparar banken en kunds transaktionsuppgifter i sju år, se 7 kap. 2 § BFL. Hur länge dessa uppgifter finns tillgängliga för din far att se via hans internetbank är en annan sak. Så länge som uppgifterna finns sparade hos banken brukar en bankkund kunna begära ut dessa uppgifter skriftligen. Betalningar som skett i närtid (inom en månad) kan en bankkund alltid begära ut i skriftlig form d.v.s. på ett kontoutdrag.

De uppgifter din styvfar fått från banken om sina transaktioner får din styvfar visa upp för vem han vill.

Uppgiften om att en transaktion skett till ett visst kontonummer

Du skriver att din styvfar i ett fall lämnat dina syskon upplysningar om att en transaktion skett till ett visst kontonummer. Om dina syskon vet vem som är innehavare av detta konto är kontonumret en personuppgift.

Banker hanterar personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR). En bankkund kan vanligtvis alltid få ut personuppgifter om sig själv. Utlämnande av personuppgifter som rör andra personer ska ske med restriktivitet. Om din styvfar begär att banken ska lämna ett kontoutdrag, avseende en viss period, är det nödvändigt för din styvfar att han av kontoutdraget också kan utläsa till vem transaktionen skett. Kontoutdraget måste, för att fylla sin funktion, innehålla uppgifter om t.ex. betalningsmottagarens kontonummer.

Det är alltså tillåtet för banken att lämna din styvfar ett kontoutdrag, eller liknande, med uppgifter om betalningsmottagarens kontonummer. Din styvfar är inte skyldig att följa reglerna om banksekretess. Din styvfar får alltså visa för dina syskon att transaktionen skett till ett visst kontonummer.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vega SchortzRådgivare