FrågaFAMILJERÄTTAdoption30/09/2020

Får jag adoptera min sambos barn

Hej

Kan min sambo adoptera min daughter?. Jag känner inte vem är hennes pappa jag är ensam stående mamma. Men min sambo vill blir hennes pappa

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid adoptionsfrågan ska alltid barnets bästa vara avgörande, 4 kap 1 § FB. Det innebär inga andra intressen än barnets får tas i beaktande. Det ska även göras en lämplighetsbedömning, 4 kap 2 § FB. Lämplighetsbedömningen betyder att adoptionen ska skapa eller befästa ett personligt förhållande mellan barnet som ska adopteras och adoptivföräldern. Förhållandet ska som motsvara det som finns mellan barn och förälder.

Som utgångspunkt får din sambo adoptera din dotter, så länge som du samtycker till det, 4 kap 6 § FB. Jag utgår ifrån att den biologiska fadern inte är vårdnadshavare till barnet, och därför behöver inte fadern samtycka till att din sambo adopterar din dotter.

Ifall din dotter är över 12 år måste dock din dotter samtycka till att din sambo adopterar henne, 4 kap 7 § FB.

Vänliga hälsningar,

Camilla SteinRådgivare