Får jag bedriva näringsverksamhet i min bostadsrätt?

Hej.

Får jag bedriva massageverksamhet i min bostadsrätt.

Jag har f-skatt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du undrar om vad som gäller för en bostadsrätt så ska bostadsrättslagen (BRL) tillämpas. Jag kommer nedan förklara vad som gäller i din situation.

Får du bedriva näringsverksamhet i en bostadsrätt?

Enligt huvudregeln ska bostadsrätter användas på det sätt som är det avsedda (7 kap. 6 § BRL). Vad som är "det avsedda" är avhängigt av vad köparen (Du) och säljaren kom överens om vid överlåtelsen. Jag kommer utgå från att du köpte bostadsrätten med avsikt att bo i den.

Om du bedriver näringsverksamhet i bostaden så finns det en risk att bostadsrättsföreningen meddelar nyttjanderätten till lägenheten förverkad. Detta innebär att du troligtvis kommer behöva flytta ut ur bostadsrätten efter att bostadsrättsföreningen begär utflyttning, se 7 kap. 18 § p. 3 BRL. Här finns det en möjlighet för dig att korrigera din användning av bostadsrätten genom att upphöra med näringsverksamheten innan bostadsrättsföreningen kräver utflyttning (7 kap. 21 § BRL).

Har du en möjlighet att förhindra bostadsrättsföreningen från att förverka nyttjanderätten?

Det finns en liten möjlighet för dig att kunna bedriva verksamheten utan att få din nyttjanderätt förverkad – bostadsrättsföreningen kan nämligen endast åberopa denna användning förutsatt att det felaktiga användandet är av avsevärd betydelse för föreningen eller någon i föreningen (se 7 kap. 6 § BRL).

Även fast denna invändning finns skulle jag vara aktsam i ditt fall. Eftersom massageverksamhet knappast kan ske utan frekventa hembesök kommer troligen främmande människor att komma och gå i trappuppgången under dagarna. Detta kommer troligen kunna anses vara avsevärd och störande för föreningen eller andra medlemmar i föreningen (dina grannar).

Handlingsplan

Eftersom bedömningen av vad som är en "avvikelse av avsevärd betydelse" kan se annorlunda ut från fall-till-fall så kan jag inte ge en fullständig bedömning, däremot avråder jag dig att påbörja en massageverksamhet som föranleder kundbesök till hemmet. Detta då det framstår som sannolikt att grannarna kommer klaga på kundbesöken.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och återkom gärna om du har flera frågor!

Många vänliga hälsningar,

Victoria AnderssonRådgivare