FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/01/2022

Får jag behålla presentkort som jag av misstag fått dubbelt?

Jag beställer ett presentkort, värt 150 kr, från ett företag. Efter några veckor har kortet ff inte kommit, trots att betalningen är erlagd. Jag kontaktar företaget, som beklagar det hela och meddelar att det sändes ut ett par dagar efter min beställning. Men dom gör ett nytt utskick och inom två dagar efter vår kontakt har jag mottagit kortet och nyttjat det i den butik jag valt. (Jag fick alltså inget presentkort första gången det skickades ska jag tillägga!) Två dagar senare (idag) kommer det ytterligare ett presentkort, med samma värde från samma företag. Vad säger lagen? 1) Bör jag kasta kortet i soppåsen? 2) Bör jag skicka tillbaka det med en förklaring om att ett misstag har begåtts (och kanske få ersättning för portot)? 3) Kan jag se det som att: "Företaget får väl stå för det här om de skickar ut två presentkort istället för ett - jag utnyttjar det här också".

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline, jag kommer nedan att besvara dina fråga.

Först och främst bör poängteras att det inte finns någon uttrycklig lag som besvarar denna fråga. Frågan besvaras därför bäst med avtalsrättsliga principer.

Obehörig vinst

Du säger att du har betalt för ett presentkort men erhållit två stycken, alltså har du rätt till enbart ett av korten. Det finns en princip som kallas "condictio indebiti", som närmast kan förklaras som en obehörig vinst på någon annans bekostnad. Om en betalning exempelvis utbetalas felaktigt ska den som huvudregel återgå, så vida mottagaren inte är i god tro. I denna situation är du medveten om att du fått ett presentkort för mycket. Av den anledningen kan du därför inte anses vara i god tro.

Presentkortet bör återlämnas

Utifrån ovanstående resonemang är det juridiskt rätta att kontakta företaget och skicka tillbaka presentkortet, vilket jag således råder dig att göra. Du bör däremot kunna kräva ersättning för portot eftersom du inte ska behöva stå för kostnader relaterat till deras misstag.

Vänligen,

Frida KällhageRådgivare