FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/11/2021

Får jag bygga en brygga utan markägarens tillstånd?

Får man bygga brygga utanför tomtgräns utan tillstånd från markägare

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort sagt är det inte tillåtet att bygga på annans mark. Den som bygger på annans mark utan dennes tillstånd riskerar att få betala skadestånd till markägaren (3 kap. 12 § jordabalken (JB)). Man får inte bygga en brygga på någon annans mark utan tillstånd. Skulle tillstånd ges kan ett servitut upprättas, ett avtal om att en fastighet äger rättighet på en annan fastighet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och har du ytterligare frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare