Får jag framställa exemplar av konstverk jag redan sålt?

Jag är konstnär och har sålt ett antal konstverk. Nu producerar jag en bok där några av de sålda verken är med. Behöver jag tillåtelse från de som köpt verken för att reproducera mina sålda verk i boken. (Ingen av verken finns med i sin helhet utan är beskurna olika mycket. Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du skapar ett konstverk erhåller du upphovsrätten till verket (1 § upphovsrättslagen). Upphovsrätten består av flera saker, däribland ensamrätten till att framställa exemplar av verket (2 §). När du inkluderar ett konstverk du redan sålt i din bok framställer du ett nytt exemplar av verket, vilket alltså är en del av din upphovsrätt.

När du säljer din konst, säljer du ett exemplar av ett av dina verk. När du säljer ett exemplar förlorar du en viss del av dina rättigheter avseende just det exemplaret: du kan inte längre kontrollera hur exemplaret sprids vidare och du förlorar med andra ord den s.k. spridningsrätten (19 §). Enkelt sagt innebär det att köparen du sålde konsten till har rätt att exempelvis sälja exemplaret vidare till någon annan.

Det här innebär inte att du inte längre har upphovsrätten till verket. Majoriteten av dina upphovsrättsliga rättigheter avseende verket har du fortfarande kvar, även efter försäljningen. Den delen av upphovsrätten som innebär ensamrätt till framställning av exemplar har inte konsumerats, eller överförts till köparen, i och med försäljningen av ett exemplar av verket.

Du har alltså fortfarande rätt att framställa nya exemplar av samma verk, såsom att inkludera dem i din bok. Lycka till, och om du har fler funderingar så tveka inte att återkomma med en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Hanna PalmkvistRådgivare