Får jag gifta mig med min kusin?

Hej! Det är så att jag har varit tillsammans med min kusin (förstakusin) i ett antal år. Vi har nu börjat fundera på att gifta oss och har fått höra att det är fel. Nu undrar jag om det är okej enligt lag att gifta sig med sin kusin?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser kring äktenskapshinder regleras i Äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB). I 2 kap ÄktB anges tre olika omständigheter som utgör äktenskapshinder. Det första äktenskapshindret stadgas i 2 kap 1 § ÄktB där det anges att personer under 18 år inte får ingå äktenskap. Det andra äktenskapshindret regleras i 2 kap 3 § ÄktB och anger att ett par som är nära besläktade med varandra inte får ingå äktenskap. Med nära besläktade avses släktingar i rätt upp- och nedstigande led. Det tredje äktenskapshindret stadgas i 2 kap 4 § ÄktB och anger att ett par inte får ingå äktenskap om någon av parterna eller båda parterna har ett pågående äktenskap.

Kusiner omfattas inte av begreppet nära besläktade, eftersom kusiner inte utgör ett släktskap i rätt upp- eller nedstigande led. Detta innebär alltså att kusiner får gifta sig med varandra och att det inte föreligger något äktenskapshinder i det hänseendet, i ditt fall.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare