Får jag ha inneboende i min fritidslägenhet?

Hej

Kan man ha en inneboende i sin fritidslägenhet? Det gäller i så fall en av mig helägd bostadsrättslägenhet som jag inte bor permanent i utan har som "fritidslägenhet" istället för ett fritidshus och besöker i bland under helger och semester och som jag därför inte är skriven på som hemadress. Min hemadress är på annan ort. Tanken är alltså inte en regelrätt andrahandsuthyrning av bostaden i sin helhet, vilket kräver föreningens godkännande, utan en inneboende i en del av lägenheten.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Till skillnad från när det är fråga om andrahandsuthyrning är utgångspunkten vid uthyrning till en inneboende att det inte krävs samtycke från bostadsrättsföreningen (7 kap. 10 § bostadsrättslagen). Det krävs dock att den inneboende inte får lägenheten upplåten till sig för självständigt bruk.

I ett rättsfall från 2001 kom Högsta domstolen fram till att den inneboende hade ett självständigt brukande, och att samtycke krävdes, när ägaren till lägenheten besökte den någon gång i månaden och bland annat hämtade sin post där (NJA 2001 s. 241). Med hänsyn till att du har lägenheten som fritidslägenhet krävs det sannolikt samtycke från föreningen även i ditt fall.

Sammanfattningsvis får du förstås ha en inneboende i din fritidslägenhet, men det krävs att du har föreningens samtycke för att hyra ut den till den inneboende.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare