FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/06/2020

Får jag häva ett köp om jag inte undersökt varan ordentligt innan köpet?

Hej! Vi har lagt handpenning på en husvagn som ska säljas privat via Blocket. Blockets säljavtal har använts och säljaren skrev in i det "i befintligt skick". Nu känner vi att vi borde kollat lite fler saker och undrar om vi ev kan häva köpet och få tillbaka handpenningen om vi hittar ett stort fel som gör att vi vill ångra oss.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom du köpt husvagnen privat från en privatperson blir köplagens regler tillämpliga. Som köpare har du en så kallad undersökningsplikt. Det innebär att du inte får åberopa sådana fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om du gjorde en undersökning av husvagnen innan köpet får du inte åberopa sådana fel som du borde ha märkt vid den undersökningen. Detsamma gäller om säljaren uppmanar dig att undersöka husvagnen och du struntar i det (20 § KöpL). Det som avgör huruvida du har rätt att häva köpet är därför om du gjort någon undersökning av husvagnen före köpet eller om säljaren uppmanat dig att göra en undersökning.

Sammanfattningsvis innebär detta att du kan ha rätt att häva köpet om det rör sig om ett så kallat dolt fel som inte upptäcktes vid undersökningen, eller om det var ett fel som var lätt att upptäcka. För att få häva köpet krävs dessutom att felet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren insåg eller borde ha insett detta (39 § KöpL).

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare