Får jag hyra ut delar av min lägenhet via AirBnb utan hyresvärdens tillstånd?

Hej, jag har hyrt ut ett rum via airbnb medan jag själv bott i lägenheten. Nu påstår min hyresvärd att det får man inte alls göra utan att be om tillstånd först och ska det vara utan tillstånd så får det endast vara en natt. Stämmer det?

Jag läste på hyresgästföreningens hemsida att man får hyra ut ett rum via airbnb utan tillstånd, om det är när man själv bor där.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Gränsdragningen
Det är en väldigt fin gränsdragning mellan att ha en inneboende och andrahandsuthyrning. Det lagstiftningen tar syfte på är självständigheten hos någon som hyr i andra hand. En inneboende hyr en bestämd del av hyresvärdens lägenhet exempelvis ett specifikt rum, den bor inte heller ensam i lägenheten utan delar bostaden med hyresvärden. Lagstiftningen tar sikte på skillnaden i självständighetens hos en en andrahandshyresgäst gentemot en inneboende. En andra handshyresgäst har alltså tillgång till lägenheten på ett mer självständigt vis.

Inneboende
Lagstiftningen ställer inte upp något regelverk för inneboende, på sådant sätt finns det inget krav på tillstånd som det gör för andrahandsuthyrning. Det finns däremot regler som gör att hyresvärden kan ställa krav om den inneboende stör grannar eller liknande. Detta enligt 12 kapitlet 41 § jordabalken. Skulle störningen som den inneboende skara medföra men för hyresvärden är detta en grund för uppsägning enligt 42 §.

Situationen vid AirBnb
Det är svårt för mig att svara på hur gränsdragningen vid din typ av uthyrning går och vilket sätt de hyresgästerna har kunnat använda din lägenhet. Det ska också beaktas att det kan vara beroende av hur mycket pengar du tjänar på uthyrningen via AirBnb, hyran för den del av din lägenhet du hyr ut får inte vara oskälig.

Hoppas att du fick svar på din fundering, om du skulle fundera på något mer är du alltid välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Vänligen,

Signe LundgrenRådgivare