Får jag hyra ut min hyresrätt i andrahand?

Hej!

Min dotter har en förstahandskontrakt hyreslägenhet i Stockholmskommun. Hon ska flytta snart till en bostadsrätt i samma kommun och byta adress. Har hon rätt att behålla hyresrätten i ett år och hyra ut i andrahand till en vän?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Naturligtvis kan din dotter behålla sin hyresrätt, hon har ju ett förstahandskontrakt. För att hon ska kunna skiljas från sin hyresrätt så krävs det grund för förverkande, se 12 kap. 42 § Jordabalken. Däremot är det på det viset att hon behöver tillåtelse för att hyra ut sin hyresrätt i andrahand. Har hon inte erhållit något tillstånd och hyr ut sin hyresrätt ändå, så utgör det grund för förverkande och hon kan då bli av med sin hyresrätt, se 12 kap. 39, 40 och 42 §§ Jordabalken. Tillståndet behöver antingen lämnas av hennes hyresvärd eller Hyresnämnden. Därför rekommenderar jag din dotter att, i första hand, försöka få tillstånd av sin hyresvärd. I andra hand kan hon vända sig till Hyresnämnden för det fall hyresvärden inte ger sin tillåtelse.

Din dotter bör vara medveten om att det inte finns någon ovillkorlig rätt för hyresvärden att tillåta en andrahandsuthyrning. I lagen föreskrivs några exempel på situationer där dock tillstånd ska medges, se 12 kap. 40 § Jordabalken. Det är till exempel tillfälligt arbete eller studier på annan ort. En situation som hyresvärden bör ge sitt tillstånd är om din dotter ska provbo med en partner. Det är dock inte helt givet.

Hoppas andrahandsuthyrning går igenom,

Mvh

Fredrik Rising

Fredrik RisingRådgivare