FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt29/08/2018

Får jag i deklarationen dra av den summa jag överlät till min sambo när jag "löste ut" henne?

Hej !

Jag har en fråga vad gäller beskattning av min sålda lägenhet.

Bakgrund:

För att göra en lång historia kort, för 4 år sedan så separerade jag och min dåvarande sambo, och jag löste ut hennes del av lägenheten för strax under 900 000 kr. (i denna summa ingick hennes handpenning, + hennes del av amorteringarna, + en uppräkning av vad lägenheten var värd vid detta tillfället).

Jag sålde sedan lägenheten under hösten 2017.

I min skattedeklaration lade jag till summan jag hade löst ut min sambo för, som en del av inköpspriset, eftersom jag anser att det var ytterligare ett utlägg för att förvärva lägenheten.

Nu har skatteverket återkommit och sagt att kontinuitetsprincipen ska gälla, i vilket skatteverket säger att jag får tillgodoräkna hela det ordinarie inköpspriset på lägenheten (när vi köpte lägenheten så delade vi på lånet/köpesumman = 50% vardera), men inte de 900 000 kr jag lagt ut för att lösa ut min sambo.

Och nu till min fråga: om jag inte får dra av de 900 000 kr, så blir min skatt på vinsten av försäljningen mycket högre (900 000 *22% = 198 000 kr högre).

Är det inte meningen att man ska skatta på den faktiska vinsten man har gjort?

Eller med andra ord, ska inte skatten baseras på de pengarna man "har i handen" när lägenheten väl var såld?

Mvh,

Undrande

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har fastighet förvärvats genom arv, testamente, gåva, bodelning eller liknande, dvs. på ett sätt som inte är jämförbart med köp eller byte, anses den förvärvad vid närmast föregående köp, byte eller därmed jämförligt förvärv (44 kap. 21 § IL). Din lägenhet anses alltså vara förvärvad vid det köp du och din före detta sambo gjorde tillsammans. Detta är den så kallade kontinuitetsprincipen.

Eftersom lägenheten anses förvärvad vid närmast föregående tillfälle, får du tillgodoräkna dig den föregående innehavarens anskaffningsutgift och förbättringsutgifter. Däremot inte den "utgift" du hade för att lösa ut din före detta sambo från lägenheten. Detta följer även av att en sådan "utgift" inte anses vara en anskaffningsutgift (45 kap. 5-7 §§ IL).

Slutsats

Skatteverket har sålunda rätt i sitt beslut. Om du så önskar är du emellertid välkommen att skicka beslutet så kan jag granska det.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Pontus SchenkelRådgivare